Het online traject van De Cultuur Loper bevat de acht stappen met bijbehorende instrumenten waarmee deelnemende scholen vanuit hun eigen visie een doorlopend cultuureducatief programma ontwikkelen. Door in te loggen op de site kunnen scholen hun eigen traject inzien. Iedereen die geïnteresseerd is, kan voor de inlog het hele traject inzien en zelf oefenen met de instrumenten.
Wat kunnen we van elkaar en van het traject verwachten?
Bij de intake gaat het vooral om het afstemmen van de verwachtingen en het maken van afspraken over jullie deelname aan De Cultuur Loper. Samen met de intermediair stellen jullie vast wat die deelname betekent voor de school, wat jullie hopen te bereiken en of er specifieke wensen zijn.
Lees meerWat kunnen we van elkaar en van het traject verwachten?
Bij de intake gaat het vooral om het afstemmen van de verwachtingen en het maken van afspraken over jullie deelname aan De Cultuur Loper. Samen met de intermediair stellen jullie vast wat die deelname betekent voor de school, wat jullie hopen te bereiken en of er specifieke wensen zijn.
De school is verantwoordelijk voor het doorlopen van het traject; het eigenaarschap van het cultuuronderwijs ligt immers bij jullie. Ook het meenemen van het team in dit proces, essentieel als het gaat om een schoolbrede kwaliteitsslag, is de verantwoordelijkheid van jou als icc’er/cultuurcoördinator en jouw directeur. Jullie beslissen zelf hoe intensief je wilt werken aan de kwaliteitsslag voor cultuuronderwijs en welke (extra) culturele activiteiten voor de leerlingen je wilt organiseren. Het traject loopt parallel aan jullie doorgaande cultuureducatieve programma en de scholingsactiviteiten die jullie ondernemen. Gaandeweg zal er steeds meer verbinding ontstaan.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 20 min, het gesprek 60 minuten.
Wat is De Cultuur Loper?
De Cultuur Loper is een programma waarmee scholen vanuit eigen visie en mogelijkheden de kwaliteit van het cultuuronderwijs verbeteren en opbouw en samenhang aanbrengen in hun huidige cultuureducatieve activiteiten. Het programma combineert coaching, scholing en een online instrument.
Vanuit ‘Dit willen wij onze leerlingen meegeven’ werkt de school in een traject van 8 stappen toe naar ‘Zo gaan wij hieraan werken’ met het team, de partners en de leerlingen.
Wat heeft de school hierna in handen?
Na dit traject heeft de school een solide en brede basis voor een cultuurprogramma, waarin de ambities van de school zijn geconcretiseerd met behulp van de competenties cultuureducatie. Hiermee kunnen het team en culturele partners gericht werken aan de culturele ontwikkeling van de leerlingen binnen de drie domeinen van cultuureducatie. Het traject vormt bovendien de basis voor het cultuurbeleidsplan van de school.
Het activiteitenoverzicht en de analyse kunnen blijvend gebruikt worden. Met behulp van de analyse kun je met het team en met de intermediair reflecteren op het programma en benoemen wat de kansen zijn voor doorontwikkeling.
Hoe ziet het traject eruit?
Per trajectstap is op deze website beschreven wat deze globaalinhoudt, wie er betrokken is bij de stap en met welke hulpmiddelen daarbij gewerkt wordt.
Er zijn links naar de verdiepingspagina opgenomen voor meer achtergrondinformatie en inspiratie. Elke deelnemer kan op de activiteitenpagina zelf activiteiten toevoegen om ook andere deelnemers te inspireren.
Waarom werken we met competenties?
Op veel scholen is een mooi cultuurbeleidsplan geschreven. Maar het blijkt vaak lastig om de gestelde doelen ook leidraad te laten zijn van de praktijk van het cultuuronderwijs. Binnen De Cultuur Loper besteden we veel aandacht aan het werkbaar maken van de ambities die de school benoemd heeft. De competenties zijn het handvat waarmee de school de ambities hanteerbaar maakt en er opbouw en samenhang in kan aanbrengen.
Een competentie is een samenhangend geheel van vaardigheden, kennis en attitude; iets kennen, iets kunnen en aangesproken worden op je houding. Met de drie competenties voor cultuureducatie kan een school de cultuureducatie een duidelijke richting geven.
Deze drie vermogens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het cultuuronderwijs doet een beroep op alle drie de competenties tegelijk. Aan elke competentie is een aantal gedragsindicatoren gekoppeld: dat wat je ook echt bij een leerling wilt terugzien. Meer informatie over de compenties kunt u hier vinden:
Waarom werken we met domeinen?
Een breed en evenwichtig cultuureducatief programma bestaat uit een grote verscheidenheid aan activiteiten op het gebied van erfgoed en de verschillende kunstdisciplines. Om hierin structuur aan te brengen gebruikt De Cultuur Loper drie domeinen waarbinnen de leerlingen in aanraking kunnen komen met kunst en cultuur:
De domeinen dienen als handvat voor het programmeren van activiteiten. Elk domein heeft een specifieke meerwaarde voor de ontwikkeling van de leerling. Een stevige cultuureducatie leerlijn bestaat uit een goede balans van activiteiten uit de drie domeinen. Meer informatie over de domeinen kunt u hier vinden:
Verdiepende film
Hieronder volgt een film. Deze geeft aan wat cultuureducatie doet met de ontwikkeling van het kinderbrein.
voor intermediair en voor icc’er/cultuurcoördinator
Hier vind je de documenten:
De Cultuur Loper: Flowchart
Dit document bevat een beknopt overzicht van de acht trajectstappen. Inclusief de bijbehorende rollen en een indicatie van de tijdsduur per stap.
De Cultuur Loper: voorbeeldtraject
De intensiteit en het tempo waarin het traject wordt doorlopen, verschilt per school. Dit document toont een voorbeeldtraject, dat uitgaat van twee schooljaren.
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerJe vult de online vragenlijst in. Dit geeft de intermediair en de coach de nodige informatie over het huidige cultuuronderwijs op de school. Plaats direct vanaf de intake alle gespreksverslagen in de online documentenmap. Jullie zelf en de intermediair en coach kunnen hierdoor de voortgang monitoren.
Breng het team op de hoogte van wat jullie deelname aan De Cultuur Loper de school biedt. Onder VERDIEPING staan filmpjes die je hierbij kunt gebruiken. Op de website kun je ervaringen en inspiratiebronnen delen met andere deelnemers aan De Cultuur Loper.
De bij de intake gemaakte afspraken over jullie deelname aan De Cultuur Loper worden vastgelegd, eventueel met behulp van een intentieverklaring. TIjdens het proces kan het nodig zijn hier nog eens op terug te grijpen.
De directeur neemt samen met de icc'er/cultuurcoördinator het team vanaf de allereerste stap mee in het traject, of bespreekt op welke manier hij de cultuurcoördinator hierin kan ondersteunen.
De intermediair geeft je de persoonlijke inloggegevens en maakt jou wegwijs op de website. Het documenteren van jullie proces en het delen van ervaringen met andere scholen hoort daarbij.
De intermediair wijst jullie op de mogelijkheden die deelname aan De Cultuur Loper biedt voor scholing, extra culturele activiteiten met leerlingen en inzet van externen.
Waar staan we nu?
Aan de hand van 22 stellingen typeer je jullie huidige cultuuronderwijs: gaat het om verbreden of verdiepen, om disciplinegericht of thematisch onderwijs? Als uitslag toont het assessment 1 van de 4 leerlingtypes: De Ontdekker, De Onderzoeker, De Veroveraar en De Uitvinder.
Lees meerWaar staan we nu?
Als icc’er/cultuurcoördinator maak je met het invullen van het assessment een begin met het beantwoorden van de vraag: wat willen wij onze leerlingen meegeven met cultuureducatie? Aan de hand van 22 stellingen typeer je jullie huidige cultuuronderwijs: gaat het om verbreden of verdiepen, om disciplinegericht of thematisch onderwijs? Als uitslag toont het assessment 1 van de 4 leerlingtypes: De Ontdekker, De Onderzoeker, De Veroveraar en De Uitvinder. Dit type leerling fungeert als spiegel: herkennen we ons als school hierin? Het assessment helpt bij de latere gesprekken over jullie ambities en visie op cultuuronderwijs en bij het vaststellen van jullie sterke punten en de kansen. In de loop van het traject kan deze profilering veranderen of verdiepen.
Het assessment kan je op verschillende momenten maken: samen met de intermediair direct na het intakegesprek of alleen op een later moment.
Stap 2 duurt ongeveer 20 minuten.
Hieronder ziet u het resultaat van een ingevuld asessment. Het vierkantje geeft aan dat deze school een 'onderzoeker' school is.
Jullie gaan in het traject op zoek naar meer opbouw en samenhang in het programma. Je kunt daar op verschillende manieren aan werken. Daarbij maakt het uit of de school vakgericht werkt of juist meer vakoverstijgend. In het werken aan opbouw, is het van belang te weten of jullie op zoek zijn naar een breed en gevarieerd programma, of dat jullie willen dat leerlingen zich ontwikkelen in een bepaalde discipline. Op basis van ervaringen en uitspraken van verschillende scholen zijn zo vier leerlingtypes samengesteld: De Ontdekker, De Onderzoeker, De Veroveraar en De Uitvinder. Hieronder worden deze vier leerlingtypes beschreven vanuit het perspectief van een school.
1. De Ontdekker
‘Cultuureducatie maakt onze leerlingen tot ontdekkers’
In ons cultuurprogramma staat het ontdekken van eigen mogelijkheden en het ontwikkelen van een open houding centraal. Met cultuureducatie willen wij leerlingen stimuleren om met een open blik te kijken naar anderen en hun omgeving, maar ook naar zichzelf. Ze leren te leren van nieuwe ervaringen, van andere ideeën en wisselende perspectieven.
De school wil leerlingen een brede basis in cultuur meegeven, zodat zij de kans krijgen te ontdekken wat zij zelf actief kunnen en willen. Ze kunnen daar met elkaar over praten en nadenken. Zij hebben de highlights van de eigen culturele omgeving leren kennen. Een ontdekker weet waar hij verder kan werken aan zijn talenten. Ontdekkers hebben in diverse voorstellingen en tentoonstellingen ervaren dat kunst kan verwonderen en aan het denken zetten.
2. De Onderzoeker
‘Cultuureducatie leert onze leerlingen om op onderzoek uit te gaan’
In ons cultuurprogramma staat centraal dat leerlingen zelf actief op onderzoek gaan. Met cultuureducatie willen wij dat leerlingen zich ontwikkelen tot nieuwsgierige en creatieve onderzoekers. Ze gaan op zoek naar een antwoord op hun eigen vragen, dat kan met internet, taal en rekenen, maar ook met drama, muziek en historische voorwerpen. Dat doen ze met elkaar, met de leerkracht als begeleider, maar ook met vakdocenten, erfgoedspecialisten, kunstenaars en andere buurtbewoners. Dat gebeurt in de school en in de buurt: een onderzoeker durft op pad te gaan.Onderzoekers ontwikkelen de vaardigheden die zij nodig hebben binnen hun eigen onderzoek. Ze durven zich te uiten in verschillende vormen en op verschillende manieren en staan open voor uitingen van anderen. Om de denk- en belevingswereld van zijn onderzoekers te vergroten, zet de school bewust af en toe de deur naar de grote wereld open. De onderzoeker kijkt, luistert, staat verbaasd: "Kan dit ook?".
3. De Veroveraar
‘Wij willen onze leerlingen verdieping bieden binnen één discipline’
In ons cultuurprogramma verdiepen de leerlingen zich in één discipline. Door langere tijd en in opbouw met de discipline bezig te zijn, kunnen leerlingen zich ontwikkelen in vaardigheden en in creativiteit. Ze ontdekken nieuwe mogelijkheden, ook in het denken over en kijken naar het werk van anderen. Een veroveraar leert doorbijten en kan trots zijn op wat hij daarmee bereikt. Hij kan vormgeven aan de eigen verbeelding. Veroveraars leren ook samenwerken, ze luisteren en kijken naar elkaars werk en bespreken dat samen. Dit doen we in school, maar ook samen met de culturele omgeving. Veroveraars hebben diverse ervaringen opgedaan met kunst en cultuur uit de grote wereld. En dat mag voor hen best uitdagend zijn, veroveraars leren openstaan voor nieuwe ervaringen.
4. De Uitvinder
‘Wij willen dat onze leerlingen creatieve denkers worden die met oplossingen kunnen komen’
In ons cultuurprogramma vormt cultuur de basis voor het hele onderwijsprogramma. We verdiepen ons in één discipline en gaan van daaruit op zoek naar mogelijkheden tot vakoverstijgend werken. We willen met cultuureducatie onze leerlingen een creatieve, onderzoekende houding meegeven, die zij heel breed kunnen inzetten. Reflectie, het leren betekenis geven aan eigen werk en dat van anderen speelt daarbij een belangrijke rol.
Uitvinders leren om een creatief proces te doorlopen, om vragen te stellen, te experimenteren, om verder te zoeken en denken. Ze doen dat vaak met elkaar, maar ook wel met een kunstenaar of vakdocent uit de buurt. Deze daagt de leerlingen uit om nieuwe materialen en werkvormen te verkennen en die creatief toe te passen. Als er een mooie tentoonstelling of voorstelling is die aansluit bij het thema, dan gaan de uitvinders die zeker zien.
Voorgezet onderwijs
Voor het voortgezet onderwijs zijn de kwadranten iets anders beschreven:
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerJe vult het assessment in. De antwoorden worden automatisch opgeslagen binnen het online instrument. Bespreek de uitkomst met jouw directeur en eventueel met het team en met de intermediair tijdens het ambitiegesprek. Herken je jullie school in de typering? Waarin juist niet? Tip: vraag je collega’s ook eens het assessment te doen (voor de inlog).
Je kan vragen of de intermediair jou begeleidt bij het invullen van het assessment of met jou over de uitkomst wil spreken. Mogelijk haalt zij later in het traject het assessment er nog eens bij als jullie het hebben over vakoverstijgend werken of het werken aan een vakinhoudelijke leerlijn.
Waar willen we naar toe?
Het ambitiegesprek gaat over jullie dromen en idealen als het gaat over cultuuronderwijs. Het gesprek start met een tekening van een leerling en de vraag Wat willen jullie de leerlingen meegeven in hun culturele ontwikkeling?
Lees meerWaar willen we naar toe?
Het ambitiegesprek gaat over jullie dromen en idealen als het gaat over cultuuronderwijs. Het gesprek start met een tekening van een leerling en de vraag Wat willen jullie de leerlingen meegeven in hun culturele ontwikkeling? Jullie maken met elkaar helder hoe jullie visie op cultuureducatie past binnen je bredere onderwijsvisie. Het gaat over waar jullie trots op zijn en wat je zeker wilt behouden en waar de kansen liggen. Breng ook de mogelijkheden van het team en van de culturele omgeving van de school in. En de kwaliteiten die jullie uit de grote wereld van kunst en cultuur willen binnenhalen. Alle dromen en idealen schrijf je rondom het kind op de tekening.
De intermediair helpt jullie in dit gesprek om te komen tot 3 kernachtige ambities voor cultuureducatie. Deze top 3 neem je mee in het hele traject van De Cultuur Loper, het geeft aan welke kwaliteitsslag jullie willen gaan maken.
Stap 3 duurt ongeveer 120 minuten.
In het denken over het cultuuronderwijs, zijn de activiteiten vaak leidend. In het ambitiegesprek nemen we even afstand van die concrete invulling en van de organisatorische en praktische kwesties. Door te denken vanuit de grote lijn, ‘wat willen we leerlingen meegeven' ontstaat er een verbinding tussen de schoolvisie en jullie visie op cultuuronderwijs, een basis voor een goede inbedding in het curriculum. En er ontstaat verbinding tussen de verschillende facetten van jullie cultuureducatieve programma.
Met de ambities voor cultuureducatie die je formuleert, bepaal je welke kwaliteitsslag jullie over de hele breedte van je cultuuronderwijs gaat maken. In de vervolgstappen van het traject gaat het erom de ambities concreet werkbaar te maken en deze, met zicht op samenhang en opbouw, te verankeren in jullie cultuureducatieve programma.
Daarbij gaan we in een later stadium gebruik maken van de competenties cultuureducatie en van de drie domeinen voor cultuureducatie. Hieronder vind je als introductie een kort overzicht van de culturele competenties en de drie domeinen. Op de webpagina verdieping vind je meer informatie.
Competenties cultuureducatie
De competenties cultuureducatie zijn het handvat om jullie visie op cultuuronderwijs te concretiseren. Zij ondersteunen het gesprek hoe jullie daar als team aan gaan werken, hoe je daar de culturele partners bij betrekt en hoe het externe aanbod bijdraagt aan de culturele ontwikkeling van de leerlingen.
Een competentie is een samenhangend geheel van vaardigheden, kennis en attitude; iets kennen, iets kunnen en aangesproken worden op je houding. Met de drie competenties voor cultuureducatie kan een school de cultuureducatie een duidelijke richting geven.
Deze drie vermogens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het cultuuronderwijs doet een beroep op alle drie de competenties tegelijk. Elke competentie is uitgewerkt in een aantal gedragsindicatoren, die helpen de vermogens in het gedrag van leerlingen te herkennen en gericht te stimuleren.
Voor meer informatie over de competenties, kijk hier.
De drie domeinen van cultuureducatie
Waar de competenties ondersteunen in het bewaken van de inhoudelijke lijn, zijn de drie domeinen van cultuureducatie het handvat dat je gebruikt bij het invulling geven aan die lijn. Een volwaardig en evenwichtig programma voor cultuuronderwijs bestaat uit een grote verscheidenheid aan activiteiten op het gebied van erfgoed en de verschillende kunstdisciplines. Om hierin structuur aan te brengen gebruikt De Cultuur Loper de drie domeinen waarbinnen de leerlingen in aanraking kunnen komen met kunst en cultuur:
Elk domein heeft een specifieke meerwaarde voor de ontwikkeling van de leerling. Een stevige cultuureducatieve leerlijn bestaat uit een goede balans van activiteiten uit de drie domeinen. Meer informatie over de domeinen vind je hier.
Verdiepende film
Hieronder vind je een film van de St. Petrusschool in Boxtel die in het ambitiegesprek tot mooie inzichten is gekomen hoe zij als team cultuureducatie willen vormgeven.
Bij 'ervaringen van andere scholen' zijn nog meer films te vinden, om een goed beeld te geven van het ambitiegesprek.
voor intermediair/gespreksleider
Deze handleiding ondersteunt je bij het leiden van het ambitiegesprek. Het gesprek bestaat uit zeven fasen. Over iedere fase wordt beschreven wat de kernvraag is en welke punten aan de orde komen. De intermediair (eventueel de coach) leidt het gesprek aan de hand van dit gespreksinstrument.
De ambities die de school formuleert tijdens het ambitiegesprek bepalen de koers van het traject dat de school gaat lopen.
In onderstaande filmpjes zie je twee schooldirecteuren die vertellen over hun ambities. Het eerste filmpje is opgenomen kort na het ambitiegesprek. Het tweede filmpje laat een school zien die al volop werkt aan het waarmaken van de ambities.
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerIn het ambitiegesprek geef jij aan wat je het meest belangrijk vindt binnen jullie cultuuronderwijs. Je neemt daarin je ervaring mee, wat je weet van je collega’s, maar ook je eigen bevlogenheid om werk te maken van cultuuronderwijs. Je wordt uitgedaagd om te denken in kansen en mogelijkheden. De praktische invulling van activiteiten blijft hierbij nog achterwege. In een volgende stap is er ruimte voor het team om de ambities aan te vullen.
Maak een beknopt verslag van het gesprek en neem de drie ambities hierin op. Upload het verslag en een foto van ‘jullie leerling’ in de online documentenmap.
De directeur denkt mee in het bepalen van de ambities vanuit het bredere perspectief op het onderwijsprogramma en de kansen die er liggen. Dat kan gaan om onderwijsvernieuwing, het inzetten of versterken van de kwaliteiten van het team, maar bijvoorbeeld ook om de profilering van de school voor ouders.
De intermediair helpt jullie om te komen tot heldere, concrete uitspraken en een goed werkbare top 3 van ambities. Zij stellen vragen, signaleren overeenkomsten in uitspraken en kunnen wijzen op aspecten die nog niet aan bod kwamen.
Hoe gaan we samen op pad?
Tijdens een bijeenkomst introduceer je de ambitie-top 3 bij het team. Jullie verkennen met elkaar de gekozen ambities en bespreken of ieder zich erin herkent.
Lees meerHoe gaan we samen op pad?
Tijdens een bijeenkomst introduceer je de ambitie-top 3 bij het team. Jullie verkennen met elkaar de gekozen ambities en bespreken of ieder zich erin herkent. Mogelijk worden er aanpassingen gedaan of zaken toegevoegd. Jouw doel is te komen tot ambities die aansluiten bij de inspiratie en kwaliteiten van het team en die door hen worden gedragen.
De ambities geven jullie gemeenschappelijke koers aan, maar daarbinnen is er voor ieder ruimte om eigen kwaliteiten en talenten in te zetten en te ontwikkelen. Het werken aan de eigen deskundigheid is onderdeel van De Cultuur Loper. Aan het einde van de bijeenkomst kiezen jullie een scholingsactiviteit die je met elkaar wilt volgen. Dat kan gaan om een inspirerende workshop of een training waarin aan de vaardigheden op het gebied van cultuureducatie gewerkt gaat worden. Zijn er ook al wensen en ideeën voor activiteiten met de leerlingen? Noteer ze.
Stap 4 duurt ongeveer 90 minuten.
Om te komen tot opbouw in jullie cultuuronderwijs, is het cruciaal dat je het team meeneemt in het traject. Het werken aan de culturele ontwikkeling van de leerlingen vanuit jullie visie, kan alleen succesvol worden gerealiseerd wanneer de leerkrachten/ docenten deze visie onderschrijven en er op hun eigen manier binnen hun groep of leerjaar aan kunnen bijdragen.
Door als team te werken aan cultuureducatie, zorg je voor:
Hieronder vinden jullie een kort filmpje dat duidelijk maakt hoe belangrijk teamwork is.
voor intermediair en icc’er/cultuurcoördinator
In de teambijeenkomst verken je met elkaar de ambities voor cultuureducatie en werk je aan het draagvlak voor de kwaliteitsslag die jullie daarin willen maken. Bijgaand de opzet voor de teambijeenkomst.
De Sint Petrusschool in Boxtel hecht veel belang aan het betrekken van het team bij de plannen voor cultuureducatie.
De directeur van de Sint Petrusschool vertelt in dit fimpje onder meer hoe intensief hij het team betrekt bij de ontwikkkelingen in cultuuronderwijs. Studiemiddagen zijn werksessies op deze school, waarbij Erfgoed als speerpunt is benoemd.
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerAls icc'er/cultuurcoördinator ben je vaak de kartrekker van het cultuuronderwijs. In het traject van De Cultuur Loper ga je op zoek naar hoe het cultuuronderwijs een zaak van het hele team kan worden. Want opbouw en samenhang in het cultuuronderwijs kan pas ontstaan als het team dit draagt en zich eigenaar voelt van het proces. Jij hebt het voortouw, maar de inzet van je collega’s is onmisbaar. Het gaat dus niet alleen om mooie activiteiten organiseren, maar vooral ook om uitwisselen, delen, het opnieuw onder de aandacht brengen van waarom doen we de dingen die we doen.
De cultuurcoördinator VO formeert in overleg met directie het team dat betrokken wordt bij het traject.
Maak een kort verslag van de teambijeenkomst en plaats het in je documentenmap. Je kunt ook foto’s van de bijeenkomst uploaden.
De directeur heeft een sterke, ondersteunende rol in het vergroten en behouden van het draagvlak voor cultuuronderwijs bij het team. De directeur bewaakt mede de haalbaarheid van de ontwikkelingen en of het team nog mee is. De directeur helpt de gemeenschappelijke ambities in het vizier te houden en daarbinnen de ruimte te creëren voor individuele kwaliteiten en talenten van het team. De directeur signaleert ook kansen die er liggen voor verbinding tussen het cultuuronderwijs en jullie bredere onderwijsprogramma.
De intermediair bespreekt vooraf met jou hoe jullie de opzet van de teambijeenkomst (zie hulpmiddelen) op maat kunnen maken en wie welke rol vervult in de begeleiding daarvan. De intermediair kan adviseren over de concrete scholingsmogelijkheden. Met je intermediair maak je na afloop afspraken over het vervolg op deze stap.
Wat willen we zelf leren?
Het werken aan de eigen deskundigheid is een belangrijk doel binnen De Cultuur Loper. In deze stap maakt het team een start met scholing die aansluit bij de belangstelling van de leerkrachten en jullie ambities voor cultuureducatie.
Lees meerWat willen we zelf leren?
Het werken aan de eigen deskundigheid is een belangrijk doel binnen De Cultuur Loper. In deze stap maakt het team een start met scholing die aansluit bij de belangstelling van de leerkrachten en jullie ambities voor cultuureducatie.
De intermediair kan jou helpen bij het vinden en aanvragen van scholing die past bij jullie wensen. Mocht het team in de vorige stap niet zijn toegekomen aan het meedenken over de keuze, dan is het van belang de collega’s hier alsnog in mee te nemen. Bespreek met de trainer/aanbieder vooraf jullie verwachtingen van de scholing en de verwachtingen van de trainer richting het team. Bespreek ook hoe jullie de training gaan evalueren en hoe je de bevindingen wilt vastleggen.
In de tool leg je vast welke scholing jullie gaan doen. Er is ook ruimte om een activiteit voor de leerlingen in te voeren, waarmee je al bewust de verbinding met de ambities en de eigen scholing wilt maken. Maak straks foto's van jullie scholingsactiviteit, die je uploadt in je documentenmap.
De duur van stap 5 is afhankelijk van de eigen keuze.
Op vrijwel elke school komt het team tot de conclusie, dat het werken aan de ambities ook bepaalde kwaliteiten van het team vraagt. De intermediairs van Pit Cultuurwijzer en DOEN! helpen de school om hieraan tegemoet te komen.
Op basis van de doelen die gesteld zijn voor de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit wordt het scholingsaanbod samengesteld. Hierbij wordt er aandacht besteed aan de drie competenties en de drie domeinen.
Ook vanuit het culturele veld kan er behoefte zijn aan bijscholing, bijvooreeld de ‘dialooggericht werken met het onderwijs’.
Contact scholing:
Wil je zelf aan de slag met scholing voor jullie team? Neem dan contact op DOEN! of Pit Cultuurwijzer.
Scholing binnen De Cultuur Loper is altijd gericht op een duurzame verandering in jullie cultuuronderwijs. Het kan gaan om een eerste verkenning of energizer voor het team, maar ook om een verdiepingstraject in de vorm van coaching op de werkvloer.
Wanneer jullie een scholing met het team willen volgen, dan zul je deze in samenspraak met de betreffende trainer of begeleider afstemmen op jullie ambities. De intermedair is tevens je scholingsadviseur en kan je hierbij ondersteunen. Heb je misschien al lokale cultuuraanbieders op het oog of werk je veel samen met een externe vakdocent? Neem ze dan mee in jullie ontwikkeling en laat ze aansluiten bij de scholing.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerDOEN! en Pit Cultuurwijzer zijn gestart, maar de eerste activiteiten moeten natuurlijk nog komen. Zodra er activiteiten hebben plaatsgevonden op de scholen, zijn deze hier natuurlijk terug te vinden!
Lees MeerAls het gaat om de kwaliteitsslag die jullie willen maken in het cultuuronderwijs, is de eigen deskundigheid van het team cruciaal. Het gesprek over scholing die jullie willen volgen en hoe dat aansluit bij de wensen en de individuele kwaliteiten binnen het team, vraagt openheid en helderheid. Jouw rol is hier ondersteunend en coachend. Het gaat niet alleen om het openhalen van de leervragen en wensen van teamleden, maar ook om het helder maken wat je van hen mag mag verwachten.
De directeur speelt een belangrijke ondersteunende rol in de ontwikkeling van de deskundigheid van het team. Het gaat dan onder meer om de keuze welke vaardigheden en kwaliteiten jullie in het team nodig vinden, welke expertise de school van buiten wil halen en waar er ruimte is voor de individuele talenten en voorkeuren van teamleden.
Je intermediair is op de hoogte van de mogelijkheden voor scholingsactiviteiten en activiteiten voor de leerlingen, die je in het kader van De Cultuur Loper en het programma Cultuureducatie met Kwaliteit kunt ondernemen.
Wat willen we onze leerlingen meegeven?
De meerjarenvisie is de vertaling van jullie ambitie top-3 naar concreet herkenbaar gedrag van leerlingen. Deze vertaling maakt de ambities werkbaar. We gebruiken hiervoor de competenties cultuureducatie (Reflecterend, Onderzoekend en Creërend vermogen). Deze zijn uitgewerkt in gedragsindicatoren die als handvat worden gebruikt om de meerjarenvisie vorm te geven.
Lees meerWat willen we onze leerlingen meegeven?
De meerjarenvisie is de vertaling van jullie ambitie top-3 naar concreet herkenbaar gedrag van leerlingen. Deze vertaling maakt de ambities werkbaar. De competenties cultuureducatie reflecterend, onderzoekend en creërend, uitgewerkt in gedragsindicatoren, zijn hierbij het handvat. (Kijk bij VERDIEPING). Ze helpen de school om opbouw en samenhang in het programma te brengen en daarmee jullie visie op cultuureducatie in het programma te verankeren.
Met dit online instrument van De CultuurLoper geef je stap voor stap vorm aan jullie meerjarenvisie. De meerjarenvisie kan in de loop van het proces altijd worden aangepast. De laatste versie die is ingevuld, wordt meegenomen in de vervolgstappen.
NB. Niet alle ambities kunnen worden vertaald in competenties. ‘Een brede basis in cultuur’ of ‘het ontdekken van eigen voorkeuren en talenten’ vraagt ook om een breed en gevarieerd aanbod. De drie domeinen van cultuureducatie zijn het handvat om die breedte en variatie in het programma te bewaken (stap 8).
Stap 6 duurt ongeveer 60 minuten
Hieronder ziet u een voorbeeld van een ingevulde meerjarenvisie.
Wanneer je als school de ambities voor cultuureducatie concreet wilt maken in je activiteitenprogramma, dan hebben deze ambities een praktischer vertaling nodig. Hiervoor maken we binnen De Cultuur Loper gebruik van de drie competenties cultuureducatie. Een competentie is een samenhangend geheel van vaardigheden, kennis en attitude; iets kennen, iets kunnen en aangesproken worden op je houding.
Drie competenties
Binnen De Cultuur Loper werken we met drie competenties waarmee een school de cultuureducatie een duidelijke richting kan geven:
Deze drie vermogens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het cultuuronderwijs doet een beroep op alle drie de competenties tegelijk.
Gedragsindicatoren
Om de competenties praktisch inzetbaar te maken, is elke competentie uitgewerkt in een aantal gedragsindicatoren. Deze indicatoren geven aan wat je ook echt bij een leerling wilt terugzien. Met andere woorden: waar wil je concreet aan werken met cultuureducatie en hoe zie je dat terug bij je leerlingen. Werken met gedragsindicatoren helpt je ook als school om focus aan te brengen. Wat is voor jullie nu echt belangrijk als het gaat om cultuureducatie. De indicatoren vormen ook het handvat om de culturele ontwikkeling van de leerlingen te gaan herkennen en volgen.
Meer informatie over de competenties en de gedragsindicatoren.
Voorbeeld van competenties en gedragsindicatoren
Van de drie competenties hebben we een filmpje gemaakt van leerlingen die bezig zijn met twee opdrachten. Maak een tekening van de ander, zonder te zien wat je doet. En verzamel materiaal, maak daarmee je eigen ruimte en richt deze ruimte in (maar zonder dat de materialen de grond raken). Hieronder kun je het filmpje bekijken.
voor intermediair en icc’er/cultuurcoördinator
Het 'Gespreksinstrument meerjarenvisie' ondersteunt je bij het samenstellen van de meerjarenvisie.
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerJij hebt het voortouw in het samenstellen van de meerjarenvisie, je kunt daarbij natuurlijk ook een of enkele collega’s vragen. Gebruik hierbij het verslag van jullie ambitiegesprek en eventueel de aanvullingen daarop van het team.
In de teambijeenkomst die onderdeel is van de volgende stap in het traject, gaat het team aan de slag met de meerjarenvisie. Wil je die eerder delen? Gebruik dan bijvoorbeeld de grote poster van De Cultuur Loper en de filmpjes over de competenties (zie verdieping).
Maak een afspraak met je intermediair over het maken van de meerjarenvisie. Dit kan op initiatief van de intermediair ook in een workshop met meerdere icc’ers tegelijkertijd gebeuren. Je intermediair denkt hierin met je mee.
Hoe werken we aan opbouw en samenhang?
Met enkele teamleden breng je een opbouw aan in de meerjarenvisie. Deze vormt de inhoudelijke lijn onder jullie cultuureducatieve programma over acht jaar. In een teamworkshop verkent het hele team op welke manier jullie invulling willen geven aan die lijn en wat dat op kan leveren.
Lees meerHoe werken we aan opbouw en samenhang?
Met enkele teamleden breng je een opbouw aan in de meerjarenvisie. Deze vormt de inhoudelijke lijn onder jullie cultuureducatieve programma over acht jaar. In een teamworkshop verkent het hele team op welke manier jullie invulling willen geven aan die lijn en wat dat op kan leveren.
In gesprek met de intermediair en met behulp van de online tool stel je jullie lijn samen. Je kunt deze lijn voor elke groep aanvullen met andere doelen of aandachtsgebieden. Hierna zie je per groep aan welke aspecten van de culturele ontwikkeling je met de leerlingen wilt werken. Dit wordt meegenomen in de vervolgstap.
In de teamworkshop verkent het team hoe je de indicatoren kunt gebruiken. Binnen welke huidige activiteiten werken we hier al aan en waar willen we dat versterken? Wat hebben we nodig om dat te gaan realiseren? De kwaliteitsslag in cultuureducatie die jullie willen maken, voer je zo in kleine haalbare stappen door in het programma.
Deze stap duurt ongeveer 60 minuten voor het ‘lijn aanbrengen’ en 90 tot 120 minuten voor de teamworkshop.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een ingevulde lijn.
Het komen tot opbouw en samenhang in jullie cultuuronderwijs is een centraal doel binnen De Cultuur Loper. De ambitie top-3 van de school is in de meerjarenvisie vertaald naar een concreter niveau. Jullie hebben daarin een selectie gemaakt van gedragsindicatoren die het meest passend zijn bij deze ambities. Maar welke gedragsindicatoren passen nu het beste bij de jongste leerlingen? En hoe kun je in stappen toewerken naar de indicatoren waarop een leerling in de bovenbouw zich idealiter ontwikkeld heeft?
In overleg met het team breng je een ontwikkelingslijn aan in de in meerjarenvisie, die aansluit bij jullie onderwijsprogramma. De competenties en indicatoren staan nooit los van elkaar. Ze kunnen wel gebruikt worden om vanuit visie bewust richting te geven aan een activiteit of een project, en om te gaan herkennen of een leerling zichzelf ontwikkelt in bepaalde aspecten van cultuur.
In het cultuuronderwijs wordt veel gesproken over doorgaande leerlijnen. Het betreft dan vaak een opbouw in de vakinhoudelijke doelen van een bepaalde discipline. De inhoudelijke lijn die jullie in deze stap samenstellen, kent nog geen invulling vanuit de disicplines. Het is in feite een basale, verbindende lijn die onder jullie complete cultuureducatieve programma ligt. In stap 8 werk je aan de concrete invulling van die lijn.
voor intermediair en voor icc’er/cultuurcoördinator
Handleiding teamworkshop
Deze handleiding beschrijft in de stappen de opzet van de teamworkshop voor de workshopleider, dat is gewoonlijk de intermediair of coach. Tijdens deze workshop gaat het team aan het werk met enkele gedragsindicatoren en verbindt deze aan een activiteit met de leerlingen.
Werkblad reflecteren
Het werkblad reflecteren voor leerkrachten kan gebruikt worden om na het uitvoeren van de activiteit daarop te reflecteren: wat heeft de indicator toegevoegd aan de activiteit, wat heb ik anders gedaan, wat zag ik bij leerlingen gebeuren?
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerVraag enkele betrokken collega’s, hou daarbij rekening met een goede verdeling over de groepen, om met jou te werken aan de lijn. Zij kunnen hun ervaring met de eigen groep goed inzetten. Voor de teamworkshop is het van belang goed met de intermediair af te stemmen waar het team staat en wat er nodig is om met het hele team weer een stap te maken.
De directeur denkt mee vanuit het bredere onderwijsperspectief in het samenstellen van de lijn. De directeur bewaakt de verbinding tussen de cultuureducatieve lijn en het onderwijsprogramma en denkt met je mee over haalbaarheid en het meenemen van het team.
De intermediair helpt jullie om tot een sterke inhoudelijke lijn te komen door het stellen van vragen. Hoe sluit een bepaalde gedragsindicator aan bij een groep? Waar zit de ontwikkeling als eenzelfde indicator bij verschillende groepen terugkomt? De intermediair bewaakt mee of alle indicatoren uit jullie meerjarenvisie aan bod zijn gekomen.
Hoe ontwikkelen onze leerlingen zich als maker, deelnemer en publiek?
In de laatste stap komen de ambities - uitgewerkt in jullie inhoudelijke lijn - en het werken aan de brede culturele ontwikkeling bij elkaar. Hiermee borg je jullie visie in een achtjarig samenhangend onderwijsprogramma over de drie domeinen van cultuureducatie In huis, Met de culturele omgeving en Uit de grote wereld.
Lees meerHoe ontwikkelen onze leerlingen zich als maker, deelnemer en publiek?
In de laatste stap komen de ambities en het werken aan de brede culturele ontwikkeling bij elkaar. Hiermee borg je jullie visie in een samenhangend onderwijsprogramma over de 3 domeinen van cultuureducatie (kijk bij VERDIEPING). Met het online instrument voer je de grotere culturele activiteiten in en koppelt deze aan indicatoren en domeinen. Dit vormt de basis van een cultuurprogramma per groep waarin jullie gericht werken aan het realiseren van de ambities. Zodra er per groep twee activiteiten ingevoerd zijn, verschijnt een analyse. Deze kun je gebruiken in het gesprek over jullie cultuuronderwijs en de wensen voor doorontwikkeling.
Advies: Voer in de tool de culturele activiteiten in die jullie ondernemen met externe partners (het cultuurmenu, de terugkerende lessen van de vakdocent, een groot project). Voer bovendien in overleg met de betrokken leerkracht of docent per groep/leerjaar 2 (langerlopende) activiteiten en kies daarbij een of twee indicatoren. Dit zijn de activiteiten waarmee de leerkracht met de leerlingen gericht aan een bepaalde ontwikkeling kan werken. Daarmee blijft er voldoende ruimte voor creatieve invallen en individuele keuzes van zowel teamleden als leerlingen.
Het invoeren van een activiteit duurt ongeveer 10 minuten.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een ingevuld activiteitenoverzicht.
Het activiteitenoverzicht, in combinatie met de meerjarenvisie in lijn, kun je gebruiken als basis voor het cultuurbeleidsplan van de school. Je kunt dit overzicht ook gebruiken richting de intermediair, als je hierin ook alle activiteiten opneemt die je zowel financieel als inhoudelijk moet verantwoorden. Het overzicht kun je ook intern gebruiken richting het team, wanneer je als icc'er met de verschillende bouwteams bespreekt hoe jullie gaan werken aan de ontwikkeling van gekozen gedragsindictaoren binnen de culturele activiteiten.
In het kader van De Cultuur Loper en de extra middelen die er zijn vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit worden op alle deelnemende scholen nieuwe activiteiten ontwikkeld en bestaande activiteiten verdiept met behulp van scholing, inzet van externen en door geintensiveerde samenwerking tussen scholen en culturele partners.
Binnen De Cultuur Loper inventariseren we graag mooie voorbeelden van activiteiten die sprekend zijn voor de ambities van de school. Je wordt van harte uitgenodigd om een activiteit toe te voegen op de activiteitenpagina van deze website.
Zowel DOEN! als door Pit Cultuurwijzer ondersteunen scholen bij vragen op het gebied van scholing & deskundigheidsbevordering. Kijk hieronder wat zij voor jullie school kunnen betekenen.
DOEN! richt zich op individuele leerkrachten of teams en cultuuraanbieders als het gaat om scholing.
Lees MeerAls er tijdens het traject van De Cultuur Loper behoefte is aan scholing helpt Pit Cultuurwijzer graag om hier invulling aan te geven.
Lees MeerVul samen met de leerkracht van de betreffende groep een activiteit in en denk mee met je collega welke indicatoren en doelen die hieraan kan koppelen. De vraag ‘wat is ervoor nodig om dat te realiseren’ is belangrijk, het kan gaan om middelen, scholing, gezamenlijke voorbereiding en reflectie. Maar haalbaarheid en enthousiasme zijn daarin minstens zo belangrijk. Bespreek met je collega’s op welke manier jij hen hierin kan ondersteunen.
De intermediair helpt je op weg bij het gebruik van het activiteitenoverzicht. Je kunt samen bijvoorbeeld al de externe ‘vaste’ onderdelen van je cultuurprogramma invoeren. Je kunt als opstart met de intermediair ook enkele activiteiten van je eigen groep invoeren.
De intermediair kan je ook adviseren over de mogelijkheden binnen De Cultuur Loper voor scholing, inzet van externen en het ontwikkelen of op maat maken van activiteiten die aansluiten bij jullie ambities.